Įtraukiojo ugdymo įgyvendinimo kelias

Atnaujinti metodai

Kad vaikai turėtų kokybiškas mokymosi sąlygas, ugdymo procesai yra nuolat atnaujinami, investuojama į reikalingų ugdymo principų ir metodų kūrimą bei pritaikymą.

Graphic icon denoting a new section
Parengtos universalaus dizaino mokymuisi (UDM) gairės – kelrodės mokykloms, siekiančioms sukurti tokią mokymosi aplinką (turinį, ugdymo metodus ir būdus, vertinimo formas, infrastruktūrą), kurioje visi mokiniai turėtų galimybę sėkmingai mokytis pagal savo galimybes ir individualius ugdymosi poreikius.
Graphic icon denoting a new section
Parengta atmintinė mokykloms „Įtraukties link. Ką turi žinoti mokykla?“, kurioje pateiktos praktinių veiksmų kryptys, padedančios geriau pasirengti įtraukties principu grindžiamam ugdymui.
Graphic icon denoting a new section
Atnaujinti specialiosios pedagoginės, socialinės pedagoginės, psichologinės pagalbos bei specialiosios pagalbos teikimo tvarkos aprašai bei kiti dokumentai, reglamentuojantys švietimo pagalbos teikimą mokyklose ir pedagoginėse psichologinėse tarnybose (PPT). Taip pat nuo šiol PPT pažymas apie specialiuosius vaiko poreikius bus galima kelti į Mokinių registrą, tad ugdymo įstaigos informaciją gaus laiku, net ir vaikui keičiant mokyklas.
Graphic icon denoting a new section
Sukurti mokinių įvairovei atvirų klasių / grupių ugdymo organizavimo ir įgyvendinimo modeliai. Atvirosios mokinių įvairovei klasės tikslas – sudaryti kuo geresnes sąlygas įvairių gebėjimų ir ugdymosi poreikių turinčių mokinių įtraukčiai į bendrojo ugdymo mokyklas, suteikti kiekvienam vaikui jo poreikius atitinkantį ugdymą. Modeliams išbandyti skirta 2,2 milijono eurų.
Graphic icon denoting a new section
Mokinio padėjėjas tampa pagalbos mokiniui komandos dalimi. Jis įtraukiamas į individualaus ugdymo plano rengimą, supažindinamas su pedagoginės psichologinės tarnybos rekomendacijomis ir geba jas įgyvendinti.

Išvien su mokyklomis

Mokykloms tenka pagrindinė atsakomybė organizuojant įtraukųjį ugdymą. Tačiau jos nėra vienos – visi kartu esame atsakingi už vaikų įtrauktį mūsų mokyklose.

Graphic icon denoting a new section
2023 metais įsteigtas Lietuvos įtraukties švietime centras. Šis centras kuria įtraukiojo ugdymo strategijas ir padeda mokykloms jas diegti ugdymo procese, konsultuoja mokyklų bendruomenes elgesio ir (ar) emocijų, įvairiapusių raidos, mokymosi sutrikimų turinčių mokinių įtraukiojo ugdymo klausimais. Centras taip pat teikia metodinę pagalbą pedagoginėms psichologinėms tarnyboms ir regioniniams specialiojo ugdymo centrams.
Graphic icon denoting a new section
Lietuvos įtraukties švietime centro stiprinimui 2024–2029 metais iš ES lėšų planuojama skirti 7 milijonus eurų; regioniniams įtraukties centrams – 5,5 milijono eurų.
Graphic icon denoting a new section
Daugiau švietimo pagalbos specialistų dirba mokyklose kartu su mokytojais: nuo 2012 metų jų skaičius Lietuvos bendrojo ugdymo įstaigose padidėjo nuo 3396 iki 4228.
Graphic icon denoting a new section
2021–2023 metais mokyklos aprūpintos 2440 specialiųjų mokymo ir techninės pagalbos priemonių rinkinių.  
Graphic icon denoting a new section
Nuo 2024 metų sausio keičiama mokinių skaičiavimo klasėje metodika: vienas mokinys, turintis didelių arba labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių ir besimokantis bendrojo ugdymo klasėje, prilyginamas dviem tos klasės mokiniams. Taigi didžiausias nustatytas mokinių skaičius klasėje tokiu atveju sumažėja.
Graphic icon denoting a new section
2024–2029 metais Lietuvos įtraukties švietime centras įgyvendina ES finansuojamą projektą „Įtraukties švietime stiprinimas (PASTIPRA)“. Organizuojamas regioninių specialiojo ugdymo centrų ir pedagoginės psichologinės tarnybos specialistų kvalifikacijos tobulinimas, atnaujinami mokinių pedagoginio psichologinio vertinimo instrumentai. Šio projekto metu skirti 3 milijonai eurų savivaldybėms įsigyti specialiąsias mokymo priemones.
Graphic icon denoting a new section
„Tūkstantmečio mokyklų“ programoje iki 2026 metų suplanuota skirti 26 milijonus eurų mokyklų ugdymo procesui pritaikyti, priemonėms, mokytojų kvalifikacijai tobulinti, bendruomenių veikloms.
Graphic icon denoting a new section
Įvairių sutrikimų ir su jais susijusio ugdymo organizavimo klausimais pagalbą mokykloms teikia Lietuvos įtraukties švietime centras, Lietuvos aklųjų ir silpnaregių ugdymo centras, Lietuvos kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų ugdymo centras bei „Diemedžio“ ugdymo centras. Šių įstaigų darbuotojų kvalifikacijai tobulinti bei švietimo įtraukčiai didinti 2024–2029 metams iš ES lėšų yra skirta 2 milijonai eurų.
Graphic icon denoting a new section
Jei mokiniui nepakanka tik mokykloje teikiamos švietimo pagalbos ugdymosi poreikiams tenkinti, kreipiamasi į pedagoginę psichologinę tarnybą (PPT). Tarnyba įvertina vaiko specialiuosius ugdymosi poreikius, skiria ugdymo pritaikymą ir (ar) švietimo pagalbą, parengia rekomendacijas ugdymo įstaigai. Jei mokyklai kyla iššūkių įgyvendinant šias rekomendacijas, ji gali kreiptis į regioninį specialiojo ugdymo centrą, kurio specialistai padeda ieškoti sprendimų.

Infrastruktūros tobulinimas

Kad mokiniai įsitrauktų į ugdymo procesą, neužtenka pritaikyti tik jiems skirtos mokymosi vietos klasėje. Visa mokyklos aplinka bei patekimas į ją, įskaitant transportą, turi būti lengvai prieinami skirtingų galių turintiems mokiniams.

Graphic icon denoting a new section
Lietuvos savivaldybės kartu su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija yra įsipareigojusios asmenims su negalia kasmet pritaikyti po vieną bendrojo ugdymo mokyklą (tai patvirtinta 2020 metais pasirašytame memorandume „Dėl švietimo ir sveikatos priežiūros įstaigų prieinamumo“).
Graphic icon denoting a new section
„Tūkstantmečio mokyklų“ programoje daugiau kaip 24 milijonai eurų numatyti bendrojo ugdymo mokyklų infrastruktūros gerinimui / pritaikymui ar naujos sukūrimui, taikant universalaus dizaino principus.