Pagalba

Specialioji pedagoginė, psichologinė, socialinė pedagoginė švietimo pagalba teikiama 3 lygmenimis: mokyklos, savivaldybės ir nacionaliniu.

Mokyklose su vaikais dirba ne tik mokytojai, bet ir švietimo pagalbos specialistai. Jie padeda spręsti mokiniui iškylančias ugdymosi problemas, kurti palankią ir saugią ugdymosi aplinką, konsultuoja mokyklos bendruomenę. Į juos gali kreiptis mokinys ar jo tėvai, mokytojai.

Psichologai

Mokyklų psichologai įvertina ir padeda spręsti mokinio psichologines, asmenybės ir ugdymosi problemas bendradarbiaudami su mokinio tėvais (globėjais, rūpintojais) ir mokytojais.

Socialiniai pedagogai

Stiprina vaiko socialines ir emocines kompetencijas, padeda įgyvendinti vaiko teisę į mokslą ir skatina saugios, vaiko galias ir poreikius atliepiančios, ugdymo aplinkos kūrimą.

Specialieji pedagogai

Teikia specialiąją pedagoginę pagalbą mokiniams, turintiems mokymosi sunkumų, sutrikimų ar negalių, sudaro sąlygas specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems mokiniams ugdytis pagal savo gebėjimus, kad vaikai galėtų pasiekti individualios pažangos.

Logopedai

Padeda įveikti ar sušvelninti vaikų kalbėjimo ir kalbos sutrikimus.

Tiflopedagogai

Teikia specialiąją pedagoginę pagalbą regos sutrikimų turintiems mokiniams.

Surdopedagogai

Teikia specialiąją pedagoginę pagalbą mokiniams, turintiesiems klausos sutrikimų, taip pat kochlearinių implantų naudotojams.

Vaiko gerovės komisija

Rūpinasi saugia ir palankia ugdymosi aplinka. Komisija kartu su mokyklos bendruomene įvairiomis priemonėmis stengiasi kurti saugų mikroklimatą, kad ir vaikai, ir mokytojai, ir kiti darbuotojai jaustųsi gerai. Vaiko gerovės komisijoje aptariama, kas mokiniui padėtų geriau mokytis. Esant poreikiui mokiniui parengiamas individualus ugdymo planas, kurio sudėtinė dalis yra pagalbos planas, ir paskiriamas atsakingas asmuo, koordinuosiantis plano įgyvendinimą. Vėliau Vaiko gerovės komisijoje, kartu su mokiniu ir jo tėvais, aptariama ar numatytos pagalbos priemonės yra veiksmingos.

Jei reikia įvertinti mokinio specialiuosius ugdymosi poreikius ar mokykloje nėra reikiamo švietimo pagalbos specialisto, galima kreiptis į savivaldybėje veikiančią pedagoginę psichologinę tarnybą (PPT).

Pedagoginė psichologinė tarnyba

Tai savivaldybės švietimo pagalbos įstaiga, kurioje dirbantys švietimo pagalbos specialistai teikia psichologinę, socialinę pedagoginę ir specialiąją pedagoginę pagalbą vaikams, mokiniams, tėvams, mokytojams bei ugdymo įstaigoms.

Tarnyboje dirba psichologai, logopedai, specialieji pedagogai, socialiniai pedagogai, kai kuriose tarnybose – ir gydytojai vaikų neurologai.

Specialistai įvertina vaiko specialiuosius ugdymosi poreikius, psichologines, asmenybės ir ugdymosi problemas, padeda jas spręsti, rekomenduoja ugdymo pritaikymą, reikiamą švietimo pagalbą, teikia rekomendacijas ugdymui ir kt.

Regioniniai specialiojo ugdymo centrai

Lietuvoje veikia 9 regioniniai specialiojo ugdymo centrai, kurie, pagal priskirtas sutrikimų grupes ir atsižvelgiant į regioninio centro turimą patirtį, teikia pagalbą mokiniams, turintiems vidutinių, didelių ar labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių bei konsultuoja mokyklas ir tėvus dėl šių mokinių ugdymo.

Regioninio specialiojo ugdymo centro tikslas – skatinti įtraukųjį ugdymą regione padedant mokyklų bendruomenėms praktikoje taikyti įtraukties švietime principą, skleisti įtraukiojo ugdymo inovacijas regiono mokyklose.

Regioninių centrų specialistai konsultuoja priskirto regiono mokyklas dėl tinkamų įtraukiojo ugdymo sąlygų sukūrimo mokykloje. Konsultacijos gali būti teikiamos mokykloje ar regioniniame centre. Centrai rūpinasi švietimo pagalbos specialistų, mokytojų, jų padėjėjų kompetencijų stiprinimu, konsultuoja mokytojus ir tėvus dėl ugdymo pritaikymo, švietimo pagalbos teikimo, mokymo metodų, būdų ir priemonių, aplinkos pritaikymo.

Regioniniai specialiojo ugdymosi centrai įsikūrė specialiųjų mokyklų pagrindu. Centrai ir toliau ugdys vaikus, turinčius didelių / labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių.